Sain MammaMyyltä haasteen paljastaa viisi omituista tapaani. Kuvittelen olevani ihan hirmuisen omituinen, mutta tässähän joutuu oikein miettimään... Ilmeisesti sitä vaan on jo niin sinut omien omituisuuksiensa kanssa, ettei itse edes niitä älyä. Näitä kun kysyis siskoilta, kavereilta tai mieheltä, niin jopas alkais löytymään.

Haaste kuuluu:

"Paljastan viisi omituista tapaani. Tämän jälkeen valitsen seuraavat viisi ihmistä, jotka haastan tekemään saman perästä. Heidän tulee myös kirjoittaa nämä säännöt merkintäänsä. Linkitän haastamani ihmiset tämän merkinnän loppuun ja käyn ilmoittamassa heidän kommenttilaatikkoihinsa haasteesta ja tästä merkinnästä."

1. Tankatessani autoa (paitsi, että valitsen aina kun mahdollista saman kylmäaseman ja saman mittarin) avaan aina bensatankin korkin ennen kuin menen lykkäämään kortin siihen pömpeliin. En siis sitä pelkkää luukkua, vaan myös sen kierrekorkin. Tämä on varotoimi, jottei tankin korkki olisi jäätynyt kiinni. Suoritan tämän varotoimen myös esim. juhannuksena ja muina keskikesän tankkauskertoina.

2. Tämän olen maininnut aiemminkin, mutta mulla on joillekin ruokalajeille ja juomille tietyt astiat. Esim. juon kahvini aina tietystä mukista (niitä on kolme meidän taloudessa), samoin kaakaolle on oma kuppi (löytyy kaksi) ja teelle luonnollisesti myös (näitä on vain yksi, onneksi en ole hirveästi teen perään). Myös sosekeitto on sellainen ruoka, joka pitää syödä tietystä kulhosta, muuten se ei maistu samalle.

3. En pysty nukkumaan muuten kuin säkkipimeässä, villasukat jalassa. Isäntä ihmettelee, että enkö mä nuku silmät kiinni, kun fanaattisesti kiskon pimennysverhoa ikkunan eteen iltaisin. Nukun kyllä, kiitos kysymästä, mutta silmäluomeni ovat varsin ohuet. Minulla on myöskin kroonisesti viluiset varpaat.

4. Mä bongaan kirjoitusvirheitä. Jostain syystä mun silmiin sattuu aina kirjoitusvirheet, joita eri teksteissä vilisee. Muistan, että niissä perinteisissä popcorn-jyväpusseissa oli vuosia teksti snack-toute ( kyseessä tetääkseni on kuitenkin snack-tuote). Sitten on tietysti myös ne roisimmat kirjoitusvirheet, kuten Roope Lipastin kotivinkissä muistelema joululehden kuvateksti: "Tunnelma oli ihana ja nurkassa tuoksui koristeltu joulukusi." Niinpä niin. Myös pilkkujen puuttuminen ja esim. tekstiviesteissä erilleen kirjoitetut yhdyssanat tarttuvat mun silmiin. En siis väitä olevani mikään guru oikeinkirjoituksessa, mut joitakin tällaisia aina satun huomaamaan.

5. Ja kuulun siihen ihmisjoukkoon, joka laittaa vessapaperin juoksemaan aina samalla tavalla siitä rullan etupuolelta. Ja vaihdan sen niinpäin myös kavereideni vessoissa. Niin, että siinäs kuulitte. Jos teillä on vessapaperit vaihtanu suuntaa kesken illan, niin mä olen syypää.

Nyt en ala ketään haastelemaan, mut sovitaankos vaikka niin, että tämän saa tästä halutessaan napata matkaan.