Tultiin lasten kanssa mun lapsuuskotiin mummoa moikkaamaan, tarkoituksena oli käydä myös torilla vähän perunoita ostamassa. Meidän lähtö kuitenkin viivästy senverran, et mummo oli jo oman torireissunsa tehnyt, jolloin lapsetkin halus vaan suoraan mummolaan. Jäi perunat ostamatta.

Mä en siitä ollut moksiskaan, sillä onhan mun vanhemmilla iso perunamaa, josta varsin näppärästi kuvittelin pari kattilallista hakevani.

Senverran täytyy asiasta tietämättömiä valistaa, että se pottumaa ei ole ihan mummolan välittömässä läheisyydessä, vaan sinne on matkaa ehkä noin kilometri suuntaansa. Eli pyörät alle ja perunamaalle. Kuokka piti viritellä pyörän kyytiin niin, että se varsi sojotti mun sorjien säärien välistä ja kun mulla tietysti oli kevyt kesähame päällä(myönnän, ei ehkä ihanteellinen perunamaa-asuste, mutta kun ne perunat piti alunperin hankkia torikojusta...), niin vastatuuleen polkiessa se hame oli naamalla koko ajan. Äkkiseltään siitä voi päätellä, että multa näkyi jatkuvasti kaikki ne kehonosat, jotka olin yrittänyt sen hamosen kanssa kätkeä. Oikein päätelty.

Perunamaalla aloitettiin kipakasti kuokkimaan ja varsia nostelemaan. Joka varresta löytyi max 3 järkevän kokoista perunaa, muut oli sellaista lundby-mallia. Kummasti siinä maalaisromantiikat karisi, kun puoli peltoa kynnettiin niiden muutaman kattilallisen tähden.

1757319.jpg

Takastulomatkan myötätuulihyödyn vastapainoksi haastetta saatiin perunakassin asettamisesta ohjaustangolle, sen samaisen kuokan tönöttäessä jalkovälissä. Hame pysyi tosin aisoissa, vaikka ihmettelinkin sitä, että hameenhelma oli enemmän tiellä takastullessa. Ikäänkuin pidempi.

Syy selvisi mummolan pihassa. Kuminauhavyötäröinen hame oli satulaan kiivetessä jotenkin luiskahtanut alemmas ja mä olin polkenut takastulomatkan puoli persausta vilkkuen Tsiisus.

Nyt sit kauhulla odottelen perjantaina ilmestyvän paikallislehden etusivun uutista... Useita sairaalahoitoon...vakavia psyykkisiä vammoja...poliisi etsii kulahtaneemmanpuoleista rouvashenkilöä, joka epäsiveellisesti pukeutuen oli liikkeellä hopeanharmaan nopsa-merkkisen polkupyörän kanssa...

Täytynee paeta maasta.